keskiviikko 25. toukokuuta 2022

Sähköautoshokki

Pieni vinkki sähköauton hankkimista suunnittelevalle. Käännetty Samnytt-julkaisusta. Kiitos kääntäjälle.


SÄHKÖAUTOSHOKKI: Korissa olevan pienen reiän korjaaminen maksaa 350 000 kruunua (33 830€)

3 Helmikuu 2021

Niin sanottuun ilmastofiksuun sähkökäyttöiseen autoiluun siirtymistä ei suoda kaikille. Autot ovat usein erittäin kalliita verrattuna perinteiseen bensiini- tai dieselautoon. Nyt on käynyt myös ilmi, että yksinkertainen korjaus voi olla erittäin kallista. Norjassa autokorjaamot veloittavat noin 350 000 kruunua todennäköisesti kiveniskun aiheuttaman alustan reiän korjaamisesta. 

Norjalainen Motor-lehti nostaa hälyn, kun autonomistajat ovat kertoneet heille, ​​että sähköautojen omistajat saattavat joutua maksamaan järkyttävän korkeita hintoja jopa pienistä korjauksista ja korjaamokäynneistä. Yllä olevan kuvan pienen reiän korjauksesta autokorjaamo haluaa 356 000 kruunua. Toinen korjaamo oli hieman halvempi ja se pyysi korjauksesta vain 337 000 kruunua.

– Noudatamme valmistajan ohjeita, kahdesta merkkihuollosta vastaavat henkilöt puolustavat hintatarjouksiaan.

Kumpikaan korjaamoista ei halua nimeään julkisuuteen. Heidän mielestään auton omistajien ärtymys hinnoittelusta tulisi suunnata auton valmistajalle.

Niitä ei saa korjata kuten tavallisia autoja

Jos vaurio olisi ollut perinteisessä bensiini- tai dieselautossa, se olisi ollut nopeaa, helppoa ja halpaa korjata hitsaamalla. Sähköautoissa vastaava korjaus on jotain täysin erilaista, monimutkaisempaa, aikaa vievää ja ennen kaikkea kalliimpaa.

Selitys on korkeajänniteakku, joka on auton voimanlähde. Hitsaaminen sen lähellä ei ole mahdollista. Koko akkukotelo on vaihdettava ja se on ennen asennusta päällystettävä erityisellä tiivistetahnalla, joka on erittäin kallista - 130 000 kruunua putkilo. Mutta se selittää kuitenkin vain hieman yli kolmanneksen kustannuksista.

Summa ei sisällä akkujen vaihtoa. Jos myös ne vahingoittuisivat reiän syntyessä, korjauskustannukset nousisivat niin paljon korkeammiksi, että se alkaisi lähennellä uuden auton hintaa. Kahden merkkikorjaamon lähettämissä tarjouksissa todetaan, että hintatiedot pitävät edellyttäen, että akku ei ole vahingoittunut.

Valmistaja ei ole halukas muuttamaan mieltään

Jaguarin ja Land Roverin Norjan maahantuoja selittää korkeat korjauskustannukset sillä, että koko akkukotelon vaihtaminen on ainoa valmistajan hyväksymä korjaustapa. Tätä ei ole tarkoitus muuttaa niin, että ajoneuvot voitaisiin korjata perinteisellä tavalla ilman, että takuu päättyisi.

Auton omistajalle ei myöskään ollut ihan helppoa löytää korjaamoa, joka pystyy tekemään korjauksen. Hän kertoo kuluttaneensa paljon aikaa sellaisen korjaamon etsimiseen ja että auto on nyt seisonut kaksi kuukautta tämän sähläyksen takia.

Vakuutusyhtiöt kriittisiä

Se kuitenkin tapauksessa on positiivista, että vakuutusyhtiö Gjensidige on luvannut korvata kustannukset - vähennettynä omavastuuosuudella. Samalla he ilmaisevat tyytymättömyytensä tilanteeseen ja muihin vastaaviin tapauksiin, joissa he ovat sanoneet ei korjauksille ja kehottaneet omistajaa sen sijaan romuttamaan ajoneuvon.

Vakuutusyhtiöt haluavat nähdä muutoksen autonvalmistajien toiminnassa. Tämä johtuu siitä, että toisin kuin valmistaja väittää, ollaan vakuuttuneita, että tällaiset vahingot varmasti voidaan korjata paljon halvemmalla vaarantamatta turvallisuutta. Tällaisten vaurioiden, joissa on pieni reikä alustassa, sanotaan olevan yleisiä.

Sähköautojen ilmastofiksuus kyseenalaistetaan

Kriitikot vain eivät ole reagoineet sähköauton korjaamisen erittäin korkeisiin kustannuksiin. Asiantuntijoiden mielestä myös se, että suuria osia autosta joudutaan korjaamisen sijasta hävittämään ja korvaamaan kyseenalaistaa ajoneuvon väitetyn ilmastofiksuuden..

Sähkövoimalla ajamisen aikaansaama pienempi ympäristöjalanjälki saattaa helposti  hävitä ympäristövaikutuksiin, koska sähköautojen korjausmenetelmät eivät ole lainkaan ilmastofiksuja. Se, että suhteellisen uudet autot romutetaan liian korkeiden korjauskustannusten seurauksena, on tietysti vielä pahempaa ympäristölle.

Tässä tapauksessa auton omistaja kritisoi sitä, että poliitikot tai autonvalmistajat eivät kerro sähköautoihin siirtymisen ympäristö- ja ilmastohaittoja. Edes kuluttajansuojaviranomaiset eivät ole olleet innokkaita aiheuttamaan pettymystä nostamalla näitä asioita esiin.

*

Lähde: Samnytt.

5 kommenttia:

  1. Edelleen tuo 2,4 diesel on aika hyvä. Volvo nakuttaa. Pääsee ainakin aina perille.

    VastaaPoista
  2. Ja kyseisen Volvon peltityöt tulevat hiukka halvemmaksi.

    VastaaPoista
  3. Tuo Samnyttin kronikoitsija on valitettavan väärässä olettaessaan, etteivät nämä haitat ole poliittisen, hallinnollisen ja talouseliitin tiedossa.

    Kyllä ne ovat.
    He eivät vain vähääkään välitä niistä:

    poliitikot tietävät vaalikarjan äänestävän heitä hölmöinä taas seuraavissa vaaleissa, vaikka mitä tekisivät.
    Ja tätä mandaattiaan he käyttävät pakottaakseen äänestäjänsä ostamaan kalliin, epäluotettavan ja vaikeasti korjattavan sähköauton.

    Niiden valmistajat kiittävät poliitikkoa runsaalla vaalirahalla, ja kuluttajansuojavirkamieshän saa kuukausipalkkaa, jonka määrä ja hänen urakehityksensä riippuu siitä, kuinka hyvin hän poliitikon käskyjä tottelee.

    And this is how the work continues, sanoi Portia Reiners.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa siinä on jäänyt käännökseen virhe. Näin sanotaan alkuperäistekstissä: "Tässä tapauksessa auton omistaja kritisoi sitä, että poliitikot tai autonvalmistajat eivät kerro sähköautoihin siirtymisen ympäristö- ja ilmastohaittoja."
      'Bilägaren i det aktuella fallet är kritisk till att de här baksidorna med att byta till elbil för miljön och klimatet inte kommuniceras av vare sig politiker eller biltillverkarna.'

      Terv. Kääntäjä!

      Poista
    2. Kiitos kääntäjälle. Asia korjattu.

      Poista