Pieni vinkki sähköauton hankkimista suunnittelevalle. Käännetty Samnytt-julkaisusta. Kiitos kääntäjälle.
SÄHKÖAUTOSHOKKI: Korissa olevan pienen reiän
korjaaminen maksaa 350 000 kruunua (33 830€)
3 Helmikuu 2021
Niin sanottuun ilmastofiksuun sähkökäyttöiseen
autoiluun siirtymistä ei suoda kaikille. Autot ovat usein erittäin kalliita
verrattuna perinteiseen bensiini- tai dieselautoon. Nyt on käynyt myös ilmi,
että yksinkertainen korjaus voi olla erittäin kallista. Norjassa autokorjaamot
veloittavat noin 350 000 kruunua todennäköisesti kiveniskun aiheuttaman alustan
reiän korjaamisesta.
Norjalainen Motor-lehti nostaa hälyn, kun
autonomistajat ovat kertoneet heille, että sähköautojen omistajat saattavat
joutua maksamaan järkyttävän korkeita hintoja jopa pienistä korjauksista ja korjaamokäynneistä.
Yllä olevan kuvan pienen reiän korjauksesta autokorjaamo haluaa 356 000
kruunua. Toinen korjaamo oli hieman halvempi ja se pyysi korjauksesta vain 337
000 kruunua.
– Noudatamme valmistajan ohjeita, kahdesta merkkihuollosta vastaavat henkilöt puolustavat hintatarjouksiaan.
Kumpikaan korjaamoista ei halua nimeään julkisuuteen.
Heidän mielestään auton omistajien ärtymys hinnoittelusta tulisi suunnata auton
valmistajalle.
Niitä ei saa korjata kuten tavallisia autoja
Jos vaurio olisi
ollut perinteisessä bensiini- tai dieselautossa, se olisi ollut nopeaa, helppoa
ja halpaa korjata hitsaamalla. Sähköautoissa vastaava korjaus on jotain täysin
erilaista, monimutkaisempaa, aikaa vievää ja ennen kaikkea kalliimpaa.
Selitys on korkeajänniteakku, joka on auton
voimanlähde. Hitsaaminen sen lähellä ei ole mahdollista. Koko akkukotelo on
vaihdettava ja se on ennen asennusta päällystettävä erityisellä
tiivistetahnalla, joka on erittäin kallista - 130 000 kruunua putkilo. Mutta se
selittää kuitenkin vain hieman yli kolmanneksen kustannuksista.
Summa ei sisällä akkujen vaihtoa. Jos myös ne
vahingoittuisivat reiän syntyessä, korjauskustannukset nousisivat niin paljon
korkeammiksi, että se alkaisi lähennellä uuden auton hintaa. Kahden
merkkikorjaamon lähettämissä tarjouksissa todetaan, että hintatiedot pitävät
edellyttäen, että akku ei ole vahingoittunut.
Valmistaja ei ole halukas muuttamaan mieltään
Jaguarin ja Land Roverin Norjan maahantuoja selittää
korkeat korjauskustannukset sillä, että koko akkukotelon vaihtaminen on ainoa
valmistajan hyväksymä korjaustapa. Tätä ei ole tarkoitus muuttaa niin, että
ajoneuvot voitaisiin korjata perinteisellä tavalla ilman, että takuu päättyisi.
Auton omistajalle ei myöskään ollut ihan helppoa
löytää korjaamoa, joka pystyy tekemään korjauksen. Hän kertoo kuluttaneensa
paljon aikaa sellaisen korjaamon etsimiseen ja että auto on nyt seisonut kaksi
kuukautta tämän sähläyksen takia.
Vakuutusyhtiöt kriittisiä
Se kuitenkin tapauksessa on positiivista, että
vakuutusyhtiö Gjensidige on luvannut korvata kustannukset - vähennettynä
omavastuuosuudella. Samalla he ilmaisevat tyytymättömyytensä tilanteeseen ja
muihin vastaaviin tapauksiin, joissa he ovat sanoneet ei korjauksille ja
kehottaneet omistajaa sen sijaan romuttamaan ajoneuvon.
Vakuutusyhtiöt haluavat nähdä muutoksen
autonvalmistajien toiminnassa. Tämä johtuu siitä, että toisin kuin valmistaja
väittää, ollaan vakuuttuneita, että tällaiset vahingot varmasti voidaan korjata
paljon halvemmalla vaarantamatta turvallisuutta. Tällaisten vaurioiden, joissa
on pieni reikä alustassa, sanotaan olevan yleisiä.
Sähköautojen ilmastofiksuus kyseenalaistetaan
Kriitikot vain eivät ole reagoineet sähköauton korjaamisen erittäin korkeisiin kustannuksiin. Asiantuntijoiden mielestä myös se, että suuria osia autosta joudutaan korjaamisen sijasta hävittämään ja korvaamaan kyseenalaistaa ajoneuvon väitetyn ilmastofiksuuden..
Sähkövoimalla ajamisen aikaansaama pienempi
ympäristöjalanjälki saattaa helposti
hävitä ympäristövaikutuksiin, koska sähköautojen korjausmenetelmät eivät
ole lainkaan ilmastofiksuja. Se, että suhteellisen uudet autot romutetaan liian
korkeiden korjauskustannusten seurauksena, on tietysti vielä pahempaa
ympäristölle.
Tässä tapauksessa auton omistaja kritisoi sitä, että poliitikot tai autonvalmistajat eivät kerro sähköautoihin siirtymisen ympäristö- ja ilmastohaittoja. Edes kuluttajansuojaviranomaiset eivät ole olleet innokkaita aiheuttamaan pettymystä
nostamalla näitä asioita esiin.
*
Lähde: Samnytt.
Edelleen tuo 2,4 diesel on aika hyvä. Volvo nakuttaa. Pääsee ainakin aina perille.
VastaaPoistaJa kyseisen Volvon peltityöt tulevat hiukka halvemmaksi.
VastaaPoistaTuo Samnyttin kronikoitsija on valitettavan väärässä olettaessaan, etteivät nämä haitat ole poliittisen, hallinnollisen ja talouseliitin tiedossa.
VastaaPoistaKyllä ne ovat.
He eivät vain vähääkään välitä niistä:
poliitikot tietävät vaalikarjan äänestävän heitä hölmöinä taas seuraavissa vaaleissa, vaikka mitä tekisivät.
Ja tätä mandaattiaan he käyttävät pakottaakseen äänestäjänsä ostamaan kalliin, epäluotettavan ja vaikeasti korjattavan sähköauton.
Niiden valmistajat kiittävät poliitikkoa runsaalla vaalirahalla, ja kuluttajansuojavirkamieshän saa kuukausipalkkaa, jonka määrä ja hänen urakehityksensä riippuu siitä, kuinka hyvin hän poliitikon käskyjä tottelee.
And this is how the work continues, sanoi Portia Reiners.
Itse asiassa siinä on jäänyt käännökseen virhe. Näin sanotaan alkuperäistekstissä: "Tässä tapauksessa auton omistaja kritisoi sitä, että poliitikot tai autonvalmistajat eivät kerro sähköautoihin siirtymisen ympäristö- ja ilmastohaittoja."
Poista'Bilägaren i det aktuella fallet är kritisk till att de här baksidorna med att byta till elbil för miljön och klimatet inte kommuniceras av vare sig politiker eller biltillverkarna.'
Terv. Kääntäjä!
Kiitos kääntäjälle. Asia korjattu.
Poista